Bekijk hier onze actie
Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt funtionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Akkoord
Niet akkoord

Zo krijg je grip op geld!

12-03-2021


Niemand wil zich zorgen maken om geld. Maar ongetwijfeld is het jou ook wel eens overkomen: je checkt je banksaldo en dat is lager dan je dacht. Terwijl het nog lang niet het einde van de maand is! Maar hoe krijg je beter grip op je geld?

Allereerst zul je wat dingen moeten uitzoeken. Dat is niet ingewikkeld, het kost alleen wel tijd. Om je op weg te helpen, heeft LevenWonen een actieplan voor je gemaakt waarmee je aan de slag kunt.

1. Zet je inkomsten en uitgaven op een rij
Weet jij precies hoeveel geld er maandelijks binnenkomt en waaraan je het uitgeeft? Ja? Goed bezig! De ervaring leert echter dat de meeste mensen de eerste vraag prima kunnen beantwoorden maar de tweede een stuk minder goed. Geldt dat ook voor jou? De beste tip die we je kunnen geven is om een huishoudboekje bij te houden. Alleen dan krijg je het inzicht dat je nodig hebt.

Een huishoudboekje klink ouderwetser dan het is. Er zijn tegenwoordig tal van apps die je hiervoor kunt gebruiken. Sommige zijn (deels) gratis, voor sommige moet je betalen. Wijzer in geldzaken heeft bijna al deze apps op een rij gezet. Kijk ook even op de website van jouw bank. De kans is groot dat die er ook één aanbiedt, waarin je meteen al je af- en bijschrijvingen kunt inladen. Handig!

Kijk ook eens bij het Nibud. Hier staan tal van tips, maar kun je ook gebruik maken van het Persoonlijk Budgetadvies .

2. Stel een begroting op
Als je de inkomsten en vaste lasten – zoals de kosten van je huis, energie, verzekeringen en telefonie & internet – naast elkaar zet, blijft er als het goed is nog een bedrag over. Daarvan moet je eten, kleding en cadeautjes kopen, je hobby’s en vakanties betalen en sparen. Het handigste is om die kosten uit te splitsen. Op die manier maak je voor elk onderdeel een eigen budget. Dat heb je nodig voor de volgende stap.

3. Maak een bespaarplan
Nu je alles in één overzicht hebt samengebracht, ga je onderzoeken waar je kunt besparen. Misschien blijkt wel dat je elke maand veel meer uitgeeft aan boodschappen dan je dacht. Of zie je dat jouw hobby’s best wel duur zijn. Bepaal daarom per categorie welk bedrag je eraan wilt uitgeven. Controleer vervolgens regelmatig of je nog op schema ligt en stel desnoods je gedrag of je budget bij.

4. Maak sparen leuk
Spaar het geld dat je maandelijks overhoudt, maar maak het wel leuk! Natuurlijk zul je een buffer moeten hebben voor het geval de wasmachine stuk gaat of je een dure (auto)reparatie moet betalen. Maar de gedachten aan dergelijke tegenvallers zijn meestal niet erg motiverend.

Maak daarom ook ‘spaarpotjes’ voor leuke spaardoelen. Een vakantie, bijvoorbeeld. Of een camper. Een piano, fototoestel of dure spelcomputer. Of ga sparen om eerder met pensioen te kunnen. Wat je ook kiest, je zit altijd goed. Je spaart immers voor iets wat jij graag wilt!

Extra besparen
Als je een koophuis hebt, kun je misschien wel extra besparen op je hypotheeklasten. En wellicht kun je geld overhouden door minder verzekeringspremie te betalen. Wil je hier meer over weten? Als Erkend Financieel Adviseur ben ik specialist op het gebied van financiën en hypotheken. Bel of mail me gerust voor een afspraak, ik help je graag verder.

Onze andere blogposts

Blog 1

Under construction

21-12-2020

Blog 2

Huur omlaag of hypotheek omhoog?

11-1-2021

Blog 3

Huis meer waard? Hypotheekrente omlaag!

23-01-2021

Blog 4

Artikel Gelderlander: Op de 'AdFiets'

04-02-2021

Veelgestelde vragen

Wat zegt een BKR registratie?

Het Bureau Krediet Registratie (BKR) houdt bij wie er in Nederland een krediet (lening) heeft. Een ‘gewone’ registratie van een krediet vormt meestal geen probleem bij het aanvragen van een hypotheek, of is juist gunstig. Een negatieve registratie kan wel tot een afwijzing leiden.

Wat wordt er vastgelegd door het BKR? 
Niet alleen een persoonlijke lening of doorlopend krediet wordt vastgelegd bij het BKR. Ook de ruimte op je creditcard of de mogelijkheid (!) om rood te staan bij de bank staan vermeld, net als een uitgestelde betaling of het kopen op rekening bij een online-winkel. Het gaat dus om al je (mogelijke) schulden, tot en met je mobiele telefoonabonnement (vanaf € 250) en een private lease van je auto. Als je een nieuwe lening wilt, vraagt de geldverstrekker je betalingsgeschiedenis op bij het BKR. Ook bij een hypotheekaanvraag. Enerzijds om te kijken naar je betalingsmoraal, anderzijds om te voorkomen dat je meer geld leent dan verantwoord is. Je lopende leningen beperken dus de ruimte van je maximale hypotheek. Dat geldt ook voor een studieschuld bij DUO, hoewel het BKR die niet registreert.

Wat betekent een negatieve BKR registratie?
Het BKR hanteert diverse lettercodes. Sommige daarvan zorgen voor problemen bij het aanvragen van een hypotheek, zelfs nadat de schuld al lang is afgelost. Een A-codering bijvoorbeeld blijft nog vijf jaar van kracht. Deze krijg je overigens pas wanneer je minimaal twee maanden achterloopt met je betaling. Voorkom dus betalingsachterstanden en loop je vast? Spreek dan tijdig wat af over een aangepaste betaaltermijn. Soms vervalt de code dan zodra je weer ‘bij’ bent. 

Heb je onterecht een negatieve BKR notering? Neem dan contact op met de instantie die deze negatieve registratie veroorzaakt heeft en vraag hen dit te herstellen. Is de negatieve registratie terecht, dan kun je proberen deze met goede argumenten te laten wijzigen, maar de kans daarop is erg klein.

Benieuwd naar jouw registratie? 
Via de website van Stichting BKR kun je gratis je kredietoverzicht opvragen. Dit kan digitaal. Vraag je gegevens op en identificeer jezelf met je bankpas via iDIN. 

Kan ik een hypotheek krijgen zonder vast contract?

Heb je nog geen vast contract, dan kun je je werkgever vragen of hij op zijn werkgeversverklaring wil opschrijven dat het zijn bedoeling is om jouw huidige dienstverband voor 'bepaalde tijd' na afloop om te zetten naar een arbeidsovereenkomst voor 'onbepaalde tijd' (een vaste baan). Voor de meeste geldverstrekkers biedt dat voldoende zekerheid bij het beoordelen van een hypotheekaanvraag.

Ook als er geen zicht is op een vaste dienstverband, bestaat de mogelijkheid dat de bank zijn oordeel wil baseren op basis van je gemiddelde inkomen uit de laatste 3 jaar. Dit noemt men wel het 'flexinkomen'. We kunnen tegenwoordig met diverse uitzendorganisaties in overleg treden om een toetsinkomen vast te stellen. We bespreken de mogelijkheden graag met je. 

Wat betekent het JKP (jaarlijks kostenpercentage)?

Via het jaarlijks kostenpercentage (JKP) krijg je een betere vergelijking tussen hypotheekaanbieders. Het JKP is het percentage dat je betaalt inclusief bijkomende kosten én rekening houdend met of je vooraf of achteraf de rente betaalt. Het drukt de totale kosten van de hypothecaire lening uit als jaarlijks percentage. Dat is dus altijd hoger dan de nominale rente (de hypotheekrente). In de berekening van het JKP is een inschatting van de volgende kosten meegenomen:

  • het bedrag dat je jaarlijks aan rente en aflossing betaalt voor de lening
  • plus de kosten die je moet maken om de lening te kunnen krijgen (dat kan variëren, maar denk aan: kosten voor NHG; advies- en bemiddeling; taxatie; inschrijving kadaster; opstalverzekering; overlijdensrisicoverzekering
Wat betekent een hypotheek voor mijn belastingaangifte?

Het Nederlands belastingstelsel is opgedeeld in drie zogenaamde ‘boxen’. 

  • Box 3 kijkt naar je vermogen: het verschil tussen je bezittingen en schulden.
  • Box 2 kijkt alleen naar inkomen uit een ‘aanmerkelijk belang’ in een onderneming
  • In Box 1 zit het zogenaamde ‘belastbaar inkomen uit werk en woning’. Hierin valt bijvoorbeeld je salaris, een uitkering en winst uit je onderneming. In deze box kom je ook je (eerste*) eigen woning en je hypotheek tegen 

Voordeel van een eigen woning is, dat je in Box 1 de betaalde hypotheekrente mag aftrekken van je inkomen. Daar tegenover staat dat je het ‘eigenwoningforfait’ erbij moet optellen. Toch levert dat per saldo vaak een fikse teruggave op. 

Direct verlagen van je maandlasten
Het belastingvoordeel krijg je normaal gesproken in één keer terug binnen 2-3 maanden nadat je aangifte deed over het afgelopen jaar. Je kunt echter ook zorgen dat je direct al maandelijks een teruggave krijgt. Dat betekent elke maand lagere woonlasten. Je doet dat in vier eenvoudige stappen in Mijn Belastingdienst, via een Verzoek om een voorlopige aanslag. Zorg dat je je gegevens hiervoor bij de hand hebt. Dit zijn naast je DigiD in ieder geval:

  • Inkomsten over het lopende kalenderjaar
  • Saldo van je spaarrekening en de hoogte van andere vermogensbestanddelen
  • De WOZ-waarde van je woning (van vorig jaar)
  • Gegevens over de hypotheek
  • Overzicht van de aftrekposten

Geen aftrek hypotheekrente*
Heb jij een tweede woning gefinancierd met een hypotheek? De hypotheekrente die je hiervoor betaalt is niet fiscaal aftrekbaar. Dit geldt ook als je een deel van de hypotheek niet gebruikt voor de eigen woning, maar bijvoorbeeld voor het kopen van een auto. Dit heeft te maken met het feit dat dit deel van de hypotheek dan niet in box 1 valt, maar in box 3: bezittingen en schulden.