Onze klantverhalen
Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt funtionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Akkoord
Niet akkoord

Verbouwplan klaar, maar hoe dan verder?

04-02-2022

‘Rutger is echt WYSIWYG!’ 

De dakkapellen zijn inmiddels geplaatst, het stucwerk droogt na en de nieuwe vloer is gelegd. We zijn in gesprek met Edwin van Holland. Partner van Kelly en vader van een jong gezin met twee kinderen die onlangs hun mooie tussenwoning in Bennekom hebben verbouwd. Hoe zij Rutger kennen? Via een oud-buurmeisje, waarna Edwin hem tegenkwam bij het voetballen. 

Edwin: ‘Toen wij onze verbouwing startten, ben ik op zoek gegaan naar een goede adviseur. We hadden namelijk veel vragen. Hoe gaan we het financieren? Pas je de huidige hypotheek aan of vraag je een nieuwe aan? Hoe werkt het met een bouwdepot? Ons werd aangeraden om met Rutger in zee te gaan en toen ik hoorde dat hij ook nog eens een startende ondernemer is, was dat een extra argument om voor hem te kiezen. Toch leuk om zo iemand de opdracht te gunnen. Daarbij is het grote voordeel dat ‘ie in de buurt woont.’

Het hoeft niet ingewikkeld te zijn…

Kortgeleden zijn de gesprekken bij de notaris afgerond. Tijd om terug te blikken op het traject met Rutger. Hoe ging dat in zijn werk? Edwin: ‘Met al onze vragen in de hand, zijn we naar Rutger gegaan. Hij heeft alles voor ons uitgezocht en doorgerekend. Met concrete voorbeelden heeft hij ons begeleid bij onze keuze. Gaf ons zelfs advies over de offerteaanvraag richting de notaris. En omdat ‘ie niet geleid wordt door commissies, kan hij onafhankelijk adviseren. Dat is heel prettig. Daarnaast legt hij alles heel duidelijk uit. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn en dat doet hij dan ook niet. Ow ja, voordat ik het vergeet te zeggen, ook zijn portal is erg fijn. Duidelijk, overzichtelijk, handig.’

Als je Rutger mag omschrijven in een paar woorden, hoe zou dat dan zijn?

Edwin: ‘Rutger omschrijven in een paar woorden? Dat is vrij makkelijk. Hij luistert goed, is klantvriendelijk, rustig en duidelijk. Hij appte me zelfs toen ik was vergeten contact op te nemen met de notaris. Da’s toch fijn zo’n reminder. Tijdens het hele proces denkt en kijkt ‘ie mee en behoedt je voor dingen die je kunt vergeten. Heel prettig. Tja, hij is gewoon helder. Rutger is echt What You See Is What You Get (WYSIWYG).’

Aanrader?

Edwin: ‘Zeker weten dat we Rutger kunnen aanraden. Door zijn rustige manier van begeleiden, hebben wij de samenwerking als zeer prettig ervaren.’

Veelgestelde vragen

Wat zegt een BKR registratie?

Het Bureau Krediet Registratie (BKR) houdt bij wie er in Nederland een krediet (lening) heeft. Een ‘gewone’ registratie van een krediet vormt meestal geen probleem bij het aanvragen van een hypotheek, of is juist gunstig. Een negatieve registratie kan wel tot een afwijzing leiden.

Wat wordt er vastgelegd door het BKR? 
Niet alleen een persoonlijke lening of doorlopend krediet wordt vastgelegd bij het BKR. Ook de ruimte op je creditcard of de mogelijkheid (!) om rood te staan bij de bank staan vermeld, net als een uitgestelde betaling of het kopen op rekening bij een online-winkel. Het gaat dus om al je (mogelijke) schulden, tot en met je mobiele telefoonabonnement (vanaf € 250) en een private lease van je auto. Als je een nieuwe lening wilt, vraagt de geldverstrekker je betalingsgeschiedenis op bij het BKR. Ook bij een hypotheekaanvraag. Enerzijds om te kijken naar je betalingsmoraal, anderzijds om te voorkomen dat je meer geld leent dan verantwoord is. Je lopende leningen beperken dus de ruimte van je maximale hypotheek. Dat geldt ook voor een studieschuld bij DUO, hoewel het BKR die niet registreert.

Wat betekent een negatieve BKR registratie?
Het BKR hanteert diverse lettercodes. Sommige daarvan zorgen voor problemen bij het aanvragen van een hypotheek, zelfs nadat de schuld al lang is afgelost. Een A-codering bijvoorbeeld blijft nog vijf jaar van kracht. Deze krijg je overigens pas wanneer je minimaal twee maanden achterloopt met je betaling. Voorkom dus betalingsachterstanden en loop je vast? Spreek dan tijdig wat af over een aangepaste betaaltermijn. Soms vervalt de code dan zodra je weer ‘bij’ bent. 

Heb je onterecht een negatieve BKR notering? Neem dan contact op met de instantie die deze negatieve registratie veroorzaakt heeft en vraag hen dit te herstellen. Is de negatieve registratie terecht, dan kun je proberen deze met goede argumenten te laten wijzigen, maar de kans daarop is erg klein.

Benieuwd naar jouw registratie? 
Via de website van Stichting BKR kun je gratis je kredietoverzicht opvragen. Dit kan digitaal. Vraag je gegevens op en identificeer jezelf met je bankpas via iDIN. 

Kan ik een hypotheek krijgen zonder vast contract?

Heb je nog geen vast contract, dan kun je je werkgever vragen of hij op zijn werkgeversverklaring wil opschrijven dat het zijn bedoeling is om jouw huidige dienstverband voor 'bepaalde tijd' na afloop om te zetten naar een arbeidsovereenkomst voor 'onbepaalde tijd' (een vaste baan). Voor de meeste geldverstrekkers biedt dat voldoende zekerheid bij het beoordelen van een hypotheekaanvraag.

Ook als er geen zicht is op een vaste dienstverband, bestaat de mogelijkheid dat de bank zijn oordeel wil baseren op basis van je gemiddelde inkomen uit de laatste 3 jaar. Dit noemt men wel het 'flexinkomen'. We kunnen tegenwoordig met diverse uitzendorganisaties in overleg treden om een toetsinkomen vast te stellen. We bespreken de mogelijkheden graag met je. 

Wat betekent het JKP (jaarlijks kostenpercentage)?

Via het jaarlijks kostenpercentage (JKP) krijg je een betere vergelijking tussen hypotheekaanbieders. Het JKP is het percentage dat je betaalt inclusief bijkomende kosten én rekening houdend met of je vooraf of achteraf de rente betaalt. Het drukt de totale kosten van de hypothecaire lening uit als jaarlijks percentage. Dat is dus altijd hoger dan de nominale rente (de hypotheekrente). In de berekening van het JKP is een inschatting van de volgende kosten meegenomen:

  • het bedrag dat je jaarlijks aan rente en aflossing betaalt voor de lening
  • plus de kosten die je moet maken om de lening te kunnen krijgen (dat kan variëren, maar denk aan: kosten voor NHG; advies- en bemiddeling; taxatie; inschrijving kadaster; opstalverzekering; overlijdensrisicoverzekering
Wat betekent een hypotheek voor mijn belastingaangifte?

Het Nederlands belastingstelsel is opgedeeld in drie zogenaamde ‘boxen’. 

  • Box 3 kijkt naar je vermogen: het verschil tussen je bezittingen en schulden.
  • Box 2 kijkt alleen naar inkomen uit een ‘aanmerkelijk belang’ in een onderneming
  • In Box 1 zit het zogenaamde ‘belastbaar inkomen uit werk en woning’. Hierin valt bijvoorbeeld je salaris, een uitkering en winst uit je onderneming. In deze box kom je ook je (eerste*) eigen woning en je hypotheek tegen 

Voordeel van een eigen woning is, dat je in Box 1 de betaalde hypotheekrente mag aftrekken van je inkomen. Daar tegenover staat dat je het ‘eigenwoningforfait’ erbij moet optellen. Toch levert dat per saldo vaak een fikse teruggave op. 

Direct verlagen van je maandlasten
Het belastingvoordeel krijg je normaal gesproken in één keer terug binnen 2-3 maanden nadat je aangifte deed over het afgelopen jaar. Je kunt echter ook zorgen dat je direct al maandelijks een teruggave krijgt. Dat betekent elke maand lagere woonlasten. Je doet dat in vier eenvoudige stappen in Mijn Belastingdienst, via een Verzoek om een voorlopige aanslag. Zorg dat je je gegevens hiervoor bij de hand hebt. Dit zijn naast je DigiD in ieder geval:

  • Inkomsten over het lopende kalenderjaar
  • Saldo van je spaarrekening en de hoogte van andere vermogensbestanddelen
  • De WOZ-waarde van je woning (van vorig jaar)
  • Gegevens over de hypotheek
  • Overzicht van de aftrekposten

Geen aftrek hypotheekrente*
Heb jij een tweede woning gefinancierd met een hypotheek? De hypotheekrente die je hiervoor betaalt is niet fiscaal aftrekbaar. Dit geldt ook als je een deel van de hypotheek niet gebruikt voor de eigen woning, maar bijvoorbeeld voor het kopen van een auto. Dit heeft te maken met het feit dat dit deel van de hypotheek dan niet in box 1 valt, maar in box 3: bezittingen en schulden.