Onze klantverhalen
Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt funtionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Akkoord
Niet akkoord

‘Het maakt niet uit waar je zit, als je er maar goed zit.’

01-12-2021

Na vijftien jaar was het genoeg geweest. Toen mevr. Ruychaver (65) vorig jaar van vakantie terugkwam, voelde ze dat het tijd was voor een volgende stap. Verhuizen naar een kleiner, duurzamer huis. Met minder onderhoud aan huis en tuin. Nieuw huis, andere hypotheek. Daar schakelde ze Rutger voor in. Rutger had ze al leren kennen bij zijn vorige werkgever. En daar had ze de klik met hem al te pakken. Dus ze was blij dat ze als klant met hem mee mocht toen hij voor zichzelf begon. ‘Het hele proces van de hypotheek, verkoop van het huis, het verhuizen en alles wat erbij komt kijken, was een rollercoaster. Een groot gedeelte van mijn zorgen heb ik aan Rutger kunnen geven. Zo fijn!’

Een paar jaar daarvoor had ze al bij verschillende banken geprobeerd om een hypotheek rond te krijgen. Want ook toen lag de wens er al om te verhuizen. De banken wilden niet meewerken. Mede omdat er gefinancierd zou worden vanuit eigen middelen. ‘De accountant had zelfs alle cijfers overlegd, dus alles was inzichtelijk. ‘Nee’ kreeg ik jammer genoeg op het rekest.’

Toen vorig jaar de vakantie voorbij was, voelde ze dat het klaar was. Klaar met het huis en de omgeving. Tijd voor een nieuw pad. En dus prikte ze links en rechts in haar netwerk, waarbij ze Rutger op het spoor kwam. ‘Dat klikte meteen. En weet je, ik ben dan heel makkelijk. Als het klikt, dan klikt het. Dan hoef ik daar verder niet over na te denken. Fijn was het dan ook dat het Rutger wél lukte om mijn hypotheek te regelen. Wat niemand daarvoor was gelukt, lukte hem wel. Dat is toch bijzonder fijn?!’

In die periode was het voor Rutger zelf ook tijd om een nieuw pad in te slaan. Die van zijn eigen bedrijf. Mevr. Ruychaver: ‘Ik was blij dat ik klant bij hem mocht blijven. Helemaal fijn omdat hij ook nog eens in Bennekom woont. Stond zelfs bij me op de stoep toen de hypotheek al lang klaar was, om mijn nieuwe woning te bewonderen. Hij gaat echt voor de langetermijnrelatie, heel prettig.’

In zo’n proces heb je iemand nodig die je 100% vertrouwt’

De hypotheek, het huis verkopen, nieuwe huis kopen, verhuizen. ‘Er kwam veel op me af. Dat voelde heel spannend allemaal. En dan is het fijn om mensen om je  heen te hebben waar je 100% op kunt vertrouwen. Zo ook Rutger. Wat een fijne vent is dat toch.’ 

We vragen haar waarom dat zo voelt. 

‘Rutger maakt tijd voor je. Maar dan ook echt tijd. Hij kwam ook regelmatig bij me langs. Hij gaf me het gevoel zijn enige klant te zijn. Al weet ik natuurlijk dat ‘ie veel andere klanten heeft. Hij kwam zelfs langs toen al zijn werk er al lang op zat. Dat gun ik iedereen.’

Iedereen gunnen? Daar vragen we even op door, hoe ze dat bedoelt. 

‘Ik zou Rutger aan iedereen aanraden. Hij is accuraat, neemt je alles uit handen, geeft je vertrouwen, is snel met antwoorden en luistert goed. Ook zijn portaal werkt heel fijn. Dus ook technisch heeft hij het goed voor elkaar.’

‘Als ik nu terugkijk…’

Mevr. Ruychaver: ‘Als ik nu op het hele proces terugkijk, dan ben ik echt ontzettend blij dat Rutger alles op het gebied van de hypotheek en financiën heeft geregeld. En ook de samenwerking met de makelaar was heel prettig. Er moest echt zoveel geregeld worden. Verschrikkelijk als ik dat allemaal zelf had moeten doen. Rutger regelde zelfs een nieuwe hypotheek, toen onverhoopt de koopdatum van het huis werd verzet.’

Rutger voegt daar aan toe: ‘In dit hele proces moest veel geregeld worden, dus daarin is het fijn om met mensen samen te werken die hetzelfde in de wedstrijd zitten. Zo ook met de makelaar. Omdat ik in dit hele proces goed en snel met hem kon schakelen, heeft de klant zo weinig mogelijk gedoe ondervonden van alle rompslomp.’

Het maakt niet uit waar je zit’

We vragen haar of ze nog een laatste overdenking heeft voor de lezer. ‘Ach weet je, dat gaat helemaal niet over Rutger… Maar wel over de plek waar je woont. Het maakt in feite niet uit waar je zit, als je er maar goed zit.’

En met die mooie wijsheid sluiten we dit ontzettend fijne interview af.

Veelgestelde vragen

Wat zegt een BKR registratie?

Het Bureau Krediet Registratie (BKR) houdt bij wie er in Nederland een krediet (lening) heeft. Een ‘gewone’ registratie van een krediet vormt meestal geen probleem bij het aanvragen van een hypotheek, of is juist gunstig. Een negatieve registratie kan wel tot een afwijzing leiden.

Wat wordt er vastgelegd door het BKR? 
Niet alleen een persoonlijke lening of doorlopend krediet wordt vastgelegd bij het BKR. Ook de ruimte op je creditcard of de mogelijkheid (!) om rood te staan bij de bank staan vermeld, net als een uitgestelde betaling of het kopen op rekening bij een online-winkel. Het gaat dus om al je (mogelijke) schulden, tot en met je mobiele telefoonabonnement (vanaf € 250) en een private lease van je auto. Als je een nieuwe lening wilt, vraagt de geldverstrekker je betalingsgeschiedenis op bij het BKR. Ook bij een hypotheekaanvraag. Enerzijds om te kijken naar je betalingsmoraal, anderzijds om te voorkomen dat je meer geld leent dan verantwoord is. Je lopende leningen beperken dus de ruimte van je maximale hypotheek. Dat geldt ook voor een studieschuld bij DUO, hoewel het BKR die niet registreert.

Wat betekent een negatieve BKR registratie?
Het BKR hanteert diverse lettercodes. Sommige daarvan zorgen voor problemen bij het aanvragen van een hypotheek, zelfs nadat de schuld al lang is afgelost. Een A-codering bijvoorbeeld blijft nog vijf jaar van kracht. Deze krijg je overigens pas wanneer je minimaal twee maanden achterloopt met je betaling. Voorkom dus betalingsachterstanden en loop je vast? Spreek dan tijdig wat af over een aangepaste betaaltermijn. Soms vervalt de code dan zodra je weer ‘bij’ bent. 

Heb je onterecht een negatieve BKR notering? Neem dan contact op met de instantie die deze negatieve registratie veroorzaakt heeft en vraag hen dit te herstellen. Is de negatieve registratie terecht, dan kun je proberen deze met goede argumenten te laten wijzigen, maar de kans daarop is erg klein.

Benieuwd naar jouw registratie? 
Via de website van Stichting BKR kun je gratis je kredietoverzicht opvragen. Dit kan digitaal. Vraag je gegevens op en identificeer jezelf met je bankpas via iDIN. 

Kan ik een hypotheek krijgen zonder vast contract?

Heb je nog geen vast contract, dan kun je je werkgever vragen of hij op zijn werkgeversverklaring wil opschrijven dat het zijn bedoeling is om jouw huidige dienstverband voor 'bepaalde tijd' na afloop om te zetten naar een arbeidsovereenkomst voor 'onbepaalde tijd' (een vaste baan). Voor de meeste geldverstrekkers biedt dat voldoende zekerheid bij het beoordelen van een hypotheekaanvraag.

Ook als er geen zicht is op een vaste dienstverband, bestaat de mogelijkheid dat de bank zijn oordeel wil baseren op basis van je gemiddelde inkomen uit de laatste 3 jaar. Dit noemt men wel het 'flexinkomen'. We kunnen tegenwoordig met diverse uitzendorganisaties in overleg treden om een toetsinkomen vast te stellen. We bespreken de mogelijkheden graag met je. 

Wat betekent het JKP (jaarlijks kostenpercentage)?

Via het jaarlijks kostenpercentage (JKP) krijg je een betere vergelijking tussen hypotheekaanbieders. Het JKP is het percentage dat je betaalt inclusief bijkomende kosten én rekening houdend met of je vooraf of achteraf de rente betaalt. Het drukt de totale kosten van de hypothecaire lening uit als jaarlijks percentage. Dat is dus altijd hoger dan de nominale rente (de hypotheekrente). In de berekening van het JKP is een inschatting van de volgende kosten meegenomen:

  • het bedrag dat je jaarlijks aan rente en aflossing betaalt voor de lening
  • plus de kosten die je moet maken om de lening te kunnen krijgen (dat kan variëren, maar denk aan: kosten voor NHG; advies- en bemiddeling; taxatie; inschrijving kadaster; opstalverzekering; overlijdensrisicoverzekering
Wat betekent een hypotheek voor mijn belastingaangifte?

Het Nederlands belastingstelsel is opgedeeld in drie zogenaamde ‘boxen’. 

  • Box 3 kijkt naar je vermogen: het verschil tussen je bezittingen en schulden.
  • Box 2 kijkt alleen naar inkomen uit een ‘aanmerkelijk belang’ in een onderneming
  • In Box 1 zit het zogenaamde ‘belastbaar inkomen uit werk en woning’. Hierin valt bijvoorbeeld je salaris, een uitkering en winst uit je onderneming. In deze box kom je ook je (eerste*) eigen woning en je hypotheek tegen 

Voordeel van een eigen woning is, dat je in Box 1 de betaalde hypotheekrente mag aftrekken van je inkomen. Daar tegenover staat dat je het ‘eigenwoningforfait’ erbij moet optellen. Toch levert dat per saldo vaak een fikse teruggave op. 

Direct verlagen van je maandlasten
Het belastingvoordeel krijg je normaal gesproken in één keer terug binnen 2-3 maanden nadat je aangifte deed over het afgelopen jaar. Je kunt echter ook zorgen dat je direct al maandelijks een teruggave krijgt. Dat betekent elke maand lagere woonlasten. Je doet dat in vier eenvoudige stappen in Mijn Belastingdienst, via een Verzoek om een voorlopige aanslag. Zorg dat je je gegevens hiervoor bij de hand hebt. Dit zijn naast je DigiD in ieder geval:

  • Inkomsten over het lopende kalenderjaar
  • Saldo van je spaarrekening en de hoogte van andere vermogensbestanddelen
  • De WOZ-waarde van je woning (van vorig jaar)
  • Gegevens over de hypotheek
  • Overzicht van de aftrekposten

Geen aftrek hypotheekrente*
Heb jij een tweede woning gefinancierd met een hypotheek? De hypotheekrente die je hiervoor betaalt is niet fiscaal aftrekbaar. Dit geldt ook als je een deel van de hypotheek niet gebruikt voor de eigen woning, maar bijvoorbeeld voor het kopen van een auto. Dit heeft te maken met het feit dat dit deel van de hypotheek dan niet in box 1 valt, maar in box 3: bezittingen en schulden.